streda, 14 júl 2021 18:39

VNÚTROTELOVÝ FITNES: mozog, srdce, pečeň a črevá pri zdraví

Napísal(a)

Vedeli ste, že aj niektoré naše orgány bojujú s ochabovaním a obezitou? Pohyb je veľmi dôležitým faktorom, ktorý má vplyv nielen na to, ako vyzeráme, ale aj ako sa cítime, premýšľame, či trávime skonzumovanú potravu. Pohyb napomáha udržiavať v kondícii nielen naše svalstvo, ale aj vnútorné orgány zodpovedajúce za množstvo životne dôležitých funkcií. Vytvorte si preto vlastný cvičebný program, minimálne 3x do týždňa na 30 minút, ktorý vám z vážne nebezpečného tuku uberie a za odmenu pridá na kráse a inteligencii. Ako na to?

 Na lenivý mozog zaberá najlepšie beh

O činnosti ostatných ľudských orgánov máme už pomerne veľkú dobu celkom dobré znalosti, no mozog zostával dlho záhadou. Za uplynulé roky vďaka novým technológiám jeho výskum výrazne pokročil. Dnes už s istotou vieme povedať, že jednou z vecí, ktoré mu prospievajú, je pohyb. Vďaka fyzickej aktivite sa nielenže cítime lepšie, ale si zároveň zlepšujeme pamäť, odolnosť voči stresu a schopnosť sústrediť sa, rýchlejšie dokážeme spracovávať informácie, čo znamená, že nám to rýchlejšie myslí a v prípade potreby vieme šikovnejšie využívať svoje intelektuálne bohatstvo. Skrátka, fyzická aktivita dokáže zvýšiť našu inteligenciu. Zdá sa vám to zvláštne? Hovorí sa, že ak chceme výkonnejší mozog, mali by sme lúštiť krížovky, cvičiť pamäť a dopriať mozgu mentálnu gymnastiku. Veda však jednoznačne dokazuje, že pamäťové cvičenia a sudoku majú dobrý vplyv na mozog, ale ani zďaleka taký dobrý ako pravidelná fyzická aktivita. Mozog je prekvapivo tým orgánom, ktorý má z pohybu najviac osohu. A najlepšie mu vyhovuje beh. Obujte teda tenisky Forresta Gumpa a puste sa do toho. Najprv začnite s chôdzou, potom pridajte poklus a striedajte ho s chôdzou tak, aby ste si postupne na aktivitu zvykli. Neskôr budete prekvapení, ako sa vaše dĺžky chôdze prirodzene skracujú a tie odbehnuté predlžujú. Funguje to v každom veku. Dôležité je tiež dopriať si vlastné tempo, bežať s vetrom o preteky nemá význam.

Aj keď telo bude hovoriť, že nevládze, hlava a naozaj pozvoľné tempo ho pomôže zakaždým prekonať.  Zdroj foto: pexels.com

 

Obézne srdce zoštíhlite vďaka kardio cvičeniam

Hoci to voľným okom nie je vidieť aj srdce môže objímať poriadna dávka tuku. Ak ste z dedinského prostredia a zažili ste niekedy domáce spracovanie mäsa a tradičné zabíjačky, možno ste už videli srdiečko kravy alebo ovce obalené tvrdým žltým tukom. Ide o epikardiálny tuk a bohužiaľ, vykŕmené zvieratká nie sú jediné, u ktorých sa objavuje. Zhadzuje sa veľmi ťažko a tento typ tuku je spájaný jednak s obezitou, cukrovkou, zápalmi okolitých orgánov, a potom aj s vysokým krvným tlakom. Aby sme ho dokázali spáliť, môžeme zvoliť napríklad krátke „výbuchy“ vysoko intenzívneho kardio cvičenia, aj dlhšie ustálené kardio, fungovať by mali obe možnosti. Najlepší spôsob ako by sa to mohlo podariť je aeróbne cvičenie, čiže aeróbny tréning. Odporúčame však nezačínať na vlastnú päsť, ale absolvovať dva – tri tréningy s profesionálnym trénerom vo fitku. Cvičiť môžete vo vnútri, alebo aj vonku, dnes sú títo tréneri veľmi flexibilní a fitness centier je dostatok vo všetkých mestách, po celom Slovensku. Prípadne si pozrieť pomocné cvičebné videá na internete.

 

Stukovatenej pečeni prospievajú vychádzky, ale nie do chladničky!

Čoraz viac sa hovorí o pečeni plnej tuku a nie hocijakého. Intrahepatálny tuk je pomenovanie pre tuk, ktorý sa nachádza priamo v bunkách pečene a ide o naozaj škaredú a nepríjemnú záležitosť. Viac ako akýkoľvek iný druh tuku je práve ten vnútropečeňový silno spájaný s obezitou a vážnymi zdravotnými problémami, ktoré môžu mať pri neriešení situácie fatálne následky. Viac sa pečeni plnej tuku povenujeme v ďalšom a samostatnom článku, tu si ale povieme ako ju od tuku uchrániť práve pohybom. Začať môžete prechádzkami a nenáročnou turistikou. Výborné je tiež bicyklovanie, ktoré môžete vykonávať aj na stacionári pri pozeraní obľúbeného seriálu, či relácie. Ani nebudete vedieť ako a hodinka obľúbeného filmu bude znamenať niekoľko kilometrov aktívneho pohybu a relaxu zároveň. Zamerať sa musíme aj na vysokointenzívne intervalové tréningy, ale aj na zmenu svojho jedálnička: obmedzenie príjmu cukru a fruktózy, obmedzenie alkoholu, fast foodov a mastných, vyprážaných jedál.

 

Nadmerné centimetre v páse môžu súvisieť s vážnejšími ochoreniami srdca, pečene aj čriev. Zastavte ich skôr než bude neskoro. Zdroj: pexels.com

 

Na lenivé črevá fungujú masáže, chôdza, výskoky aj drepy

Taká zápcha vie byť veľmi nepríjemná, prináša problémy na toalete, bolesti aj krvácanie. Sú to veľmi vážne problémy spôsobené našou vlastnou nedbalosťou, sedavým životným štýlom a zlými stravovacími návykmi. Preto ihneď zmeňte jedlo v chladničke aj na tanieri a rozhýbte chod svojich čriev. Za ich nesprávnou prácou stojí práve nedostatok pohybu a strava, ktorou sa kŕmime.

K pohybu ich donútite masážou. Vezmite si tenisovú loptičku a po vypití ranného pohára vody si ňou masírujte brucho. Jednoducho si ju gúľajte s troškou prítlaku po bruchu. Začnite vpravo, prejdite na oblasť pod pečeňou, potom doľava a zakončite v ľavom podbruší. Kopírujete tak prirodzený smer pohybov hrubého čreva a dávate mu impulzy na to, aby sa vyprázdnilo. Napokon sa posaďte na toaletu. Nečakajte zázraky na počkanie, túto techniku treba niekoľkokrát opakovať, kým si telo zvykne a bude vedieť, čo má robiť. Môžu prejsť jeden až dva týždne, kým sa dostaví výsledok. No vďaka tomuto návyku podporíte správny vyprázdňovací reflex.

Ráta sa aj prechádzka, aerobik, či beh. A aby ste urobili maximum, každý kardiopohyb zavŕšte posilňovaním brušného svalstva. Mierne zhyby, bicyklovanie na chrbte, či drepy dokážu s črevami divy!

A čo sa stane, ak sa budeme lenivé črevá ignorovať? Nastane v nich hustnutie obsahu. Čím dlhšie tam stolica pobudne, tým bude tvrdšia a vyprázdnenie bude čoraz väčším utrpením. Tak hor sa do pohybu!

Naposledy zmenené streda, 14 júl 2021 19:05


Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

Pošlite nám článok

Máte zaujímavé informácie

 

Chcete sa podeliť s informáciami z oblasti rodiny, tehotenstva, výchovy, školstva, bývania, krásy či zdravia?

Prihláste / registrujte sa a pridajte článok na web. Je to pre Vás zložité? Pošlite nám článok mailom na redakcia@rodicom.sk

Ste prihlásený? Pošlite článok.

Rastieme s Hipom

Ako zaradiť tekutiny do detského jedálnička

Ako zaradiť tekutiny do detsk…

Dôsledky nedostatočného príjmu tekutín poznáme sami na sebe. Bolesť hlavy, nízky tlak, problémy s obličkami a hromadenie...

Prev Next