sobota, 29 máj 2010 15:19

Školské problémy: kedy integrovať dieťa

Napísal(a) prerodicov

Moja dcérka je v škole nesústredená, nerozumie učivu, zabúda písmená, ani v druhej triede nevie čítať. Učiteľka navrhla ju integrovať. Čo to znamená? A nebude sa to s ňou niesť celý život?

 

Žiakov, ktorí majú problémy s učením, je z roka na rok viac. Známy psychológ Miron Zelina tvrdí, že dnes je už viac detí problémových, ako bezproblémových. Vysoké tempo učiva, zlé podmienky v rodine, čoraz častejšie poruchy správania, učenia, hyperaktivita. To všetko sú následky, ktoré na deťoch zanecháva rýchle životné tempo. Aj v tomto prípade totiž platí, že menej je niekedy viac.

Ak žiak nestíha tempo v škole, má zdravotný či psychický hendikep a preukáže to patričný odborník, škola by mala k nemu zvoliť individuálny prístup. Takéto deti sa kedysi označovali ako problémové, neskôr ako hendikepované, dnes pre ne majú psychológovia termín: žiaci so špeciálnymi výchovno – vzdelávacím potrebami.

Integrovať či nie?
Integrácia pre žiaka neznamená hanbu. Znamená to len, že sa musí učiť inak (iným tempom, inými metódami), ako ostatní žiaci a preto mu musí byť venovaná zvýšená pozornosť. Integrovaný žiak musí mať individuálny výchovno-vzdelávací plán, podľa ktorého postupuje, a ktorý určuje, v čom bude mať iné podmienky ako ostatní žiaci (napr. žiak so zrakovým postihnutím bude pracovať s lupou, žiak s dyslexiou nebude písať diktát klasickou formou).

U nás poznáme dve hlavné formy integrácie: Integrácia v špeciálnych triedach, pri ktorej sa žiaci so poruchami učenia vzdelávajú v ZŠ alebo v SŠ v samostatných triedach. Časť vyučovania sa môže uskutočňovať v triede spoločne s ostatnými žiakmi školy, na vyučovaní sú prítomní učitelia oboch tried. Niektoré vyučovacie predmety môže žiak absolvovať mimo špeciálnej triedy. Druhou formou je individuálna integrácia, pri ktorej sú žiaci so špeciálnymi potrebami zaraďovaní do tried a výchovných skupín spolu s ostatnými žiakmi školy a sú vzdelávaní podľa individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu, pričom učebné osnovy a výchovné postupy sú prispôsobené ich potrebám.

Aj škola sa musí snažiť
Pokiaľ sa škola rozhodne integrovať žiaka, mala by mu na to vytvoriť podmienky, a to materiálne aj pedagogické, a to ešte pred jeho prijatím. Ak nevie, ako integrovaného žiaka učiť, nemala by ho prijímať. Určite by mala urobiť nasledovné:

• vytvoriť miesto školského špeciálneho pedagóga v ZŠ alebo zabezpečiť systematickú spoluprácu so špeciálnym pedagógom v najbližšom zariadení so zameraním na príslušné postihnutie

• zabezpečiť technicko–materiálnych potreby a pomôcky a umožniť ich používať na vyučovaní ( kompenzačné pomôcky, diktafón, počítač, korekcia gramatiky v počítači, kalkulačka, gramatické tabuľky, špeciálne učebnice, úprava pracovného priestoru).

• zabezpečiť špecifické úpravy organizácie vyučovania podľa odporúčania poradenského zariadenia (poskytnutie dlhšieho času žiakovi na splnenie úloh, individuálny alebo diferencovaný prístup k žiakovi, práca so špeciálnym pedagógom počas vyučovania, zaistenie nerušeného miesta v triede, zabezpečenie prípravy poznámok alebo učebných textov v akustickej podobe, písomné skúšanie so špecifickými postupmi, vykonávanie opráv písomných prác spoločne so žiakom, taktný prístup k osobe žiaka a pod.)

• učiteľ žiaka sa musí bezodkladne oboznámiť s dokumentáciou žiaka a s odporúčaniami špeciálneho pedagóga.

Aké doklady pre integráciu žiaka potrebujete?
1. Správa zo psychologického vyšetrenia by mala obsahovať informácie o všeobecných intelektových schopnostiach, špeciálnych intelektových schopnostiach, úrovni kognitívnych procesov, sociálno-emotívneho vývinu a komunikačných schopností, osobnostných vlastností, psychomotorických atribútov vrátane grafomotoriky, prípadnej psychologickej starostlivosti, iné súvzťažné údaje – napr. informácie o možnostiach nápravy vývinových porúch učenia

2. Správa špeciálneho pedagóga by mala zahŕňať informácie o druhu a stupni postihnutia, konkrétnych výchovno-vzdelávacích potrebách žiaka, odporúčaných pedagogických postupoch, navrhovaných organizačných zmenách výchovno-vzdelávacieho procesu, obsahu, rozsahu a spôsobe poskytovania individuálnej pedagogickej a špeciálnopedagogickej starostlivosti, navrhovaných kompenzačných pomôckach, návrhu spôsobu skúšania a hodnotenia žiaka, dobe platnosti správy z diagnostiky

3. Vyjadrenie lekára

4. Odporúčanie poradne

5. Žiadosť zákonného zástupcu dieťaťa

Zdroje: Krajský školský úrad Trenčín, Metodické pokyny MŠ SR

Naposledy zmenené streda, 16 január 2013 10:09


Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

Pošlite nám článok

Máte zaujímavé informácie

 

Chcete sa podeliť s informáciami z oblasti rodiny, tehotenstva, výchovy, školstva, bývania, krásy či zdravia?

Prihláste / registrujte sa a pridajte článok na web. Je to pre Vás zložité? Pošlite nám článok mailom na redakcia@rodicom.sk

Ste prihlásený? Pošlite článok.

Rastieme s Hipom

Na zlepšenie našich služieb používame súbory cookies. Prehliadaním web stránok súhlasíte s ich využitím. Používanie môžete odmietnuť nastavením Vášho prehliadača.