pondelok, 12 október 2020 12:21

PMS nie je mýtus. Je to najťažšia fáza menštruačného cyklu.

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Presnú príčinu PMS syndrómu nepoznáme, preto ho úplne odstrániť alebo vyliečiť nevieme. Existuje však niekoľko metód ako eliminovať nepríjemné stavy a tým výrazne pomôcť ženám žiť plnohodnotný život v predmenštruačnom období. Presnú príčinu PMS syndrómu nepoznáme, preto ho úplne odstrániť alebo vyliečiť nevieme. Existuje však niekoľko metód ako eliminovať nepríjemné stavy a tým výrazne pomôcť ženám žiť plnohodnotný život v predmenštruačnom období. Zdroj foto: pexels.com, Polina Zimmerman

Kolotoč, v ktorom sa pohybuje ženského telo od jeho dospievania po starobu, začína obdobím pred menštruáciou, čiže stavom označovaným aj ako PMS. Pre väčšinu žien je to najkomplikovanejšia fáza menštruačného cyklu. Najmä ak prežívajú širokú škálu nepríjemných predmenštruačných symptómov. Táto fáza však nie je len o ťažkostiach. Nežnejšiemu pohlaviu prináša niečo, čo im pomáha napredovať nielen v osobnom, ale aj pracovnom živote. Je to niečo, o čom môžu ich mužné polovičky iba snívať!

Vtip či mýtus?

V prvom rade si ujasnime čo to PMS je. Podľa MUDr. Michaly Harbulákovej, lekárky a gynekologičky z centra GYN-FIV v Ružinove, predmenštruačný syndróm naozaj existuje a nejde – Z O P A K U J M E  S I - nejde o žiadny mýtus ani vtip.

„Ide o cyklicky sa opakujúci proces počas druhej fázy menštruačného cyklu a postihuje v rôznej miere ženy na celom svete. Súbor fyzických a psychických príznakov súvisí s hormonálnymi zmenami v ženskom tele a biochemickými zmenami v jej centrálnom nervovom systéme. Od PMS treba odlíšiť predmenštruačný dysforický syndróm, ktorý sprevádzajú podobné príznaky ale závažnejšej intenzity. Tie ovplyvňujú život ženy výrazne negatívne. Vtedy je potrebné vyhľadať odbornú pomoc,“ začína vysvetľovať naša gynekologická poradkyňa.

Prapočiatok alebo kedy sa to „zopsulo“

O PMS sa poväčšine hovorí v negatívnom zmysle. Ešte aj muži sa naučili na túto tému nešťastne vtipkovať: Čo si taká, máš PMS? Ani sa nepokúšajme porátať, koľko vypätých nervov prasklo pri tomto výroku. Avšak nemožno sa nich za podobnú reakciu hnevať. Veď mnohokrát si ani ženy samé nerozumejú a neuvedomujú, že PMS je obdobie, ktoré má na ich pracovný život, vzťahy, ba dokonca celkové vnímanie ich samých seba pravdepodobne jeden z najväčších vplyvov. Počas 21. a 28. dňa menštruačného cyklu si s nimi ich telo robí čo chce. Zažívajú postupný úbytok vytrvalosti a pokles mentálnych schopností, spolu s nárastom vnútorného tlaku, frustrácie a agresivity. A to nie je žiadna sranda. Pridáva sa precitlivenosť, náhle zmeny nálad, prívaly emócií a najhlbších vnútorných pocitov. A preto, ako toto všetko môže byť náročné pre ženy samotné, tak potom to musí byť poriadny chaos a záťažový stupeň aj pre všetkých blízkych, ktorí sa budú snažiť pred týmto evidentným cyklickým ženským vnútorným nepokojom brániť.

 „Ťažkosti zvyčajne odznejú s nástupom menštruačného krvácania. Predmenštruačné obdobie najčastejšie sprevádza podráždenosť, zmeny nálad, úzkosť a smútok. Po fyzickej stránke sa objavuje bolesť hlavy, celková únava, nadúvanie alebo citlivosť prsníkov. Intenzita príznakov má široké rozpätie, od slabšieho, ľahšie zvládnuteľného diskomfortu až po celkovú nevoľnosť vyžadujúcu si krátkodobú práceneschopnosť,“ vyratúva spomedzi fyzických symptómov MUDr. Michala Harbuláková.

Presnú príčinu PMS syndrómu nepoznáme, preto ho úplne odstrániť alebo vyliečiť nevieme. Existuje však niekoľko metód ako eliminovať nepríjemné stavy a tým výrazne pomôcť ženám žiť plnohodnotný život v predmenštruačnom období.

„Celkovému pohodliu prospieva zníženie stresu, vyvážená, nutrične hodnotná strava s nižším obsahom soli, dychové a relaxačné cvičenia, či abstinencia od alkoholu a fajčenia. Magnézium napomáha k zmierneniu celkovej tenzie a má priaznivý vplyv aj na migrénu a kŕče. U žien, ktoré neplánujú tehotenstvo sa osvedčila liečba hormonálnou antikoncepciou. Pri bolestivých symptómoch pomôžu najčastejšie nesteroidné antiflogistiká. Ak pretrváva psychický diskomfort je niekedy potrebná liečba anxiolytikami a antidepresívami. Vtedy sa preferuje interdisciplinárna spolupráca s psychiatrom a psychoterapeutom,“ konštatuje gynekologička Harbuláková. 

Nuž. A vraj tento galimatiáš postihuje až tri zo štyroch žien, niekedy každý mesiac! Podľa Mirandy Grayovej, autorky knihy Cyklická žena a lektorky alternatívnej medicíny, sa dá s PMS krásne pracovať. Stačí ak ženy pochopia ktoré veci im v tomto období nejdú a ich riešenie prenechajú na neskôr. A naopak, naučia sa zameriavať na tie veci a aktivity, ktoré počas PMS stúpajú na sile a začnú z nich naplno ťažiť.

Jednou z takýchto úžasných schopností, ktoré sa môžu prejaviť práve v období PMS je vraj schopnosť meditovať. Podľa Grayovej všetky ženy majú prirodzenú schopnosť dosahovať počas svojho cyklu posilňujúce a relaxačné úrovne meditácie, o akých môžu meditujúci muži iba snívať. A zadarmo! Ľahko tiež dokážu preniknúť do časti mozgu, ktorá v sebe uchováva všetky skúsenosti, dokonale vnímajú svet okolo seba, uvedomujú si jeho prepojenia aj synchronicitu. Ďalším javom, o ktorom Grayová vo svojej knihe hovorí v pozitívnom zmysle je pozoruhodné zlepšenie koordinácie a priestorového videnia. Tvrdí, že manuálna zručnosť žien je v čase PMS až nadľudská. Jedným zo spôsobov ako si ju otestovať je venovať sa v tejto fáze nejakému športu. Pozor, nie však vytrvalostnému.

PMS aktivuje aj ďalšie schopnosti, a to schopnosť kreatívne písať, vášnivo a od srdca komunikovať, schopnosť poháňať svoje návrhy nadšením, vizuálne tvoriť a predstavovať si, komponovať hudbu, dosahovať osobné ciele a túžby, rozpoznávať skryté príležitosti, vytvárať nápady aj pri minime informácií, intuitívne porozumieť zložitým teóriám, opustiť všetko zastarané a nepotrebné, odhaliť problémy a neefektívne oblasti, dokonale upratovať, vytvárať priestor a poriadok, ako aj odstraňovať emocionálne bloky či staré správanie a vzorce.

Čo ale ženám počas tejto fázy nejde?

Podľa Grayovej je to logické myslenie, snaha riešiť problémy spoločne, empatia, tímová práca, snaha rozbiehať nové projekty, či pokúšať sa meniť životosprávu. Na neskôr by si mali ženy nechať aj štruktúrované štúdium, plánovanie a počas PMS im vraj nejde ani pozitívne vyjadrovanie sa o vlastnej osobe a vlastnom živote. Toto všetko by mali počas 21. a 28. dňa menštruačného cyklu vypustiť a riešiť neskôr.



Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

Pošlite nám článok

Máte zaujímavé informácie

 

Chcete sa podeliť s informáciami z oblasti rodiny, tehotenstva, výchovy, školstva, bývania, krásy či zdravia?

Prihláste / registrujte sa a pridajte článok na web. Je to pre Vás zložité? Pošlite nám článok mailom na redakcia@rodicom.sk

Ste prihlásený? Pošlite článok.

Rastieme s Hipom