utorok, 22 október 2013 22:01

Naše srdce je také staré, ako žijeme

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)

Od 24. septembra až 29. septembra 2007, prebiehala na Slovensku kampaň pod názvom Týždeň srdca v lekárňach. V rámci nej vám bezplatne zmerajú tlak a poradia, ako sa starať o svoje srdce.

Platí totiž, že vek vášho srdca nemusí byť priamo úmerný vašim šedinám, ale skôr štýlu života, ktorým žijete. Ako žijete vy?
Srdcovocievne ochorenia (SCO) sú stále hlavnou príčinou úmrtí vo svete. Podľa štatistík WHO SCO ako príčina smrti celosvetovo predstihli úmrtnosť z ostatných príčin v roku 1999, kedy bolo hlásených až 17 miliónov úmrtí na SCO.

Aj preto tento týždeň prebieha v lekárňach osvetová lekárnická kampaň, ktorej cieľom je poskytovanie informácií o rizikových faktoroch srdcovo cievnych chorôb. Počas kampane poskytnú zúčastnené lekárne svojim klientom informačné materiály a v diskrétnych zónach lekárne prebieha meranie krvného tlaku spojené s príslušným cieleným poradenstvom.

Viete, aké mladé je Vaše srdce?

Vyšší vek je jedným z najdôležitejších rizikových faktorov srdcovocievnych ochorení. Čas objavenia sa týchto ochorení je však vo veľkej miere daný životným štýlom jednotlivca. Dnes je už potvrdené, že pre udržanie vysokej úrovne fyzických funkcií vo vyššom veku je nevyhnutný fyzicky aktívny životný štýl v stredných rokoch života. Správna forma fyzickej aktivity prispieva k prevencii vzniku ochorení ako je napríklad obezita, hypertenzia alebo cukrovka 2. typu. Tieto ochorenia sa hlavnou mierou podieľajú na rozvoji aterosklerózy, ktorá je najčastejšou príčinou úmrtí na srdcovocievne ochorenia.
Napriek jasným a jednoznačne pozitívnym dopadom správneho fyzického pohybu v prevencii srdcovocievnych ochorení treba mať na pamäti, že samotný pohyb je len jedným z faktorov prispievajúcim k zlepšeniu zdravia a jeho účinok sa najlepšie prejaví až po ďalších zmenách v životnom štýle, akými sú predovšetkým zanechanie fajčenia a správne zloženie stravy.

Úmrtnosť je vysoká
V Slovenskej republike sú SCO príčinou približne 50 percent všetkých úmrtí, pričom najzávažnejším ochorením je ischemická choroba srdca zapríčiňujúca takmer 25 percent všetkých úmrtí.

Spoločným menovateľom väčšiny srdcovocievnych chorôb ako sú ischemická choroba srdca a dol. končatín, angina pectoris, infarkt myokardu alebo cerebrovaskulárne ochorenia je ateroskleróza. Je to ochorenie, pri ktorom dochádza k upchávaniu ciev časticami rozvážajúcimi v tele cholesterol. Následkom postupného upchávania ciev vzniká nedostatočné prekrvenie (ischémia) určitých orgánov. Ak dôjde až k úplnému upchatiu cievy a zastaveniu prietoku krvi časťou orgánu, nastáva odumretie okolitých buniek – infarkt.

Ako obmedziť výskyt rizikových faktorov?

mrkva.jpg1. Pridať si do stravy vhodné potraviny
- ryby (pre obsah omega-3 mastných kyselín s priaznivými účinkami na srdce, tlak, zrážanie krvi a metabolizmus tukov),
- ovocie a zeleninu (pre obsah antioxidantov a vlákniny),
- obiloviny (jačmenné klíčky, ovsené vločky pre vysoký obsah rozpustnej vlákniny, ktorá znižuje cholesterol),
- nízkokalorické nealkoholické nápoje, čaj, minerálky.

2. Vylúčiť zo stravy nevhodné potraviny
- bravčová masť, palmový a kokosový tuk (pre vysoký obsah nasýtených mastných kyselín s nepriaznivými účinkami na srdcovocievny systém),
- tučné mäso (bravčové, kačica, hus, jaternice, tlačenka, klobásy – pre vysoký obsah nasýtených mastných kyselín),
- plnotučné mliečne výrobky (pre vysoký obsah nasýtených mastných kyselín),
- vaječné žĺtka, majonézy (pre vysoký obsah cholesterolu),
- nadmerné množstvo soli (pre nepriaznivý účinok na tlak krvi),
- zákusky, torty, sladené nápoje, alkohol v nadmernom množstve.

3. Jedlo správne pripravovať
- uprednostňovať grilovanie, pečenie na teflónovej panvici s nízkym množstvom tuku, varenie,
- vyhýbať sa vyprážaným potravinám!

4. Pestovať pravidelne svoj obľúbený pohyb
- začať postupne (NIE NARAZ) z prechádzkami, zrýchľovať chôdzou a neskôr podľa možnosti (u mladších osôb) pridať mierny beh,
- striedať s plávaním, bicyklovaním, u mladších s futbalom, tenisom, atď.,
- najdôležitejšia je PRAVIDELNOSŤ vo vykonávaní pohybu – aspoň 2 – 3krát týždenne, vyhnúť sa treba nárazovému zaťažovaniu organizmu.

5. Úplne prestať fajčiť
V prípade ťažkostí s odvykaním a prítomnosti abstinenčných príznakov (úzkosť, nepokoj, neschopnosť koncentrácie) konzultovať lekárnikom možnosť užívania nikotínových žuvačiek alebo náplastí.

 

Naposledy zmenené pondelok, 01 september 2014 07:22


Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

Pošlite nám článok

Máte zaujímavé informácie

 

Chcete sa podeliť s informáciami z oblasti rodiny, tehotenstva, výchovy, školstva, bývania, krásy či zdravia?

Prihláste / registrujte sa a pridajte článok na web. Je to pre Vás zložité? Pošlite nám článok mailom na redakcia@rodicom.sk

Ste prihlásený? Pošlite článok.